Skt. Hans digt 23. juni 2026

Godaften og velkommen

Jeg har fået lov til at sige et par ord

Og jeg vil lægge ud med at benytte mig af en  andens..

Livet er en morgengave, sjælen er et pilgrimskor.           
Der står krokus i min have, der står øller på mit bord.       
Under himlen hænger lærken som et fjernt bevinget frø,  
for en lærke tænker hverken på at kæmpe eller dø…

TAK til Halfdan Rasmussen

Der ér mange ting at kunne rende rundt og være bange for

Det er hjerteskærende enkelt og meget forståeligt at man nogen gange mister modet og siger farvel til håbet

Men det er ikke anbefalelsesværdigt

Dét er det der også splitter os

Det er det der er, når der ikke er nogen kontakt

Jeg har lige været på folkemøde.

derovre i nærheden af Sverige

Dét var en oplevelse

Der var mange derovre

Det ér også en del her

Dette er også et folkemøde

Og i en by som Århus, foregår dét hele tiden

Der er altid noget at se på

Der er altid noget at relatere til

folk at betragte, og at læne sig op ad

Vi er måske ikke nødvendigvis i håndholdt situation deder 24/7

Men vi er i spytklats afstand fra folk hele tiden

Der ér håb

Det er der hvert eneste sekund der går

Du sidder lige ved siden af andre

Der er en mulighed for at række ud og sige hej

Der er en mulighed for at være en lærke

Det ér en mulighed for, at i det mindste være en der ikke tænker på, at hverken leve el dø

Det er muligt et lille øjeblik

Der ér håb

Vi er her

Jeg kan se dig

Jeg står lige for enden af en mikrofon

Og jeg kan synge

Det er dette lille øjeblik det drejer sig om

Dette lille håb

Det er kun lærkens tid lige nu

Når disse ord så ér sagt

Når dette lille stykke virkelighed er gået

Èr det så væk?

Behøver vi at glemme?

Kan man ikke godt gemme

Et lille pip

Det kan man hvert fald

Og i et hjerte er der plads til det tilsyneladende evige

og det uendelige

Der er plads i mit til dig og til dit

Der synges om med sværdet i hånd

Der synges om at bekæmpe med ånd

Der ér trælse ting til

ja 

Det ér svært at løbe fra

men det er heller ikke et løb det drejer sig om

Det drejer sig om livet

Det er det håb det hele drejer sig om

Det er punktet

Og det er her lige nu

Vi er her lige nu

Det er det eneste vi har og det er det eneste vi er

Lærker for himlens skyld

Det er en sct hans aften igen i år.

Det tager altid fusen på en

Og der er smukke damer herrer og sikkert også søde børn

Det er velkomment det hele

I er velkomne alle sammen

Jeg vil slutte af med en andens ord

 Livet er en dejlig gave, jorden er en herlig jord.

der er øller i min mave, der står krokus på mit bord.
Når reserverne skal stille for at splitte kloden ad
skriver jeg med kruspersille verdens mindste heltekvad.

Glædelig sct hans

Og tak for nu.

Af Simon Peter