Fællesspisning 18. april kl 18 og husk loppemarked i morgen lørdag kl. 10-15

Fællesspisning 18. april kl. 18

Og husk at det er i morgen lørdag d. 13. april kl. 10-15 at der er loppemarked!

Udvalgte kommende arrangementer:
16. maj kl. 18 – Fællesspisning
26. maj kl. 13 – Natur i byen? Vandring med Jens Thejsen & Michael Langebæk.

Husk også at vi nu har åbent i dagtimerne! Kom forbi, få en kop kaffe og en snak om hvad du kan bruge vores fine beboerhus til.
(Man. 11-13, tirs. 11-15, onsdag 11-15, tors 11-18, fre lukket)

Simon Peters digte

Nedenfor er teksterne til Simon Peters fantastiske digte, de stammer fra vores fællesspisninger. Hvor Simon Peter de sidste par gange selv har læst dem op.
Flere deltagere ville gerne have digtene på tekst. Så her er de!


Om det der fællesskab.

et andet godt gl udtryk ér:
den sidder lige i skabet..

der er vel en 600 kvm have der ude.ved huset.?
det er et godt område.
og dér kan man lege .tale. flirte og drikke øl. mm’¨
deeeeeeeeeeeet kan man også alle mulige andre steder ,men hey.:- )
jeg ér lokalpatriot.

der er en masse grønt at sidde på. bla.
og dér er der også en lille omgang brædder .og lægter
med maling og søm.bla.
dét kaldes for fællesskabet.
det tjener et formål.
lige som I og jeg gør.

og det skab har været der i mange år efterhånden
der har været en del ting i det. efterhånden.
der ryger lidt ind, og der ryger lidt ud
nogengange helt væk.
sådan er det med en samling brædder, og dét hejs.
og sådan er det med ting og sager . folk og fæ.
og det ér altsammen en udtryk for bevægelse.
vi går frem ,og vi går tilbage.
vi tager, og vi giver.

det er altsammen fællesskabet.
og det er -med en nyere udtryk? : bare SÅ fint.
og det kunne være enden på det .

men jeg vil ikke stoppe der.

jeg vil tale om fælleslivet.
det liv vi lever lige nu og her . og på vej hjem, el ud.
det er dig ,og det er mig.
her.
hvis godt naboskab ikke fandtes ,så skulle det opfindes .lige nu.
og hvis en hjælpende hånd ikke var der ,så skulle den skabes.bygges.
og hvis ikke ,at man kan høre at hjertet banker, så er der grund til at løbe henimod hinanden
og favne.hinanden.
for at mærke det.
række ud .og være ved.

i det her liv her . livøsmøgen …århus ..
europa.. mælkevejen..universet..
ér vi alene? det er vi måske . men vi ér også hér.
der er alle deder folk rundt om en.
og det ér ikke bare carpe diem.
.det ér nok snarere et GRIB ALT.

prøv at lægge mærke til de der omgiver dig,
og prøv at lægge mærke til dem,. og se det de gør
og læg mærke til ,at det ér nøjagtigt det samme du er.som du gør.
på din lidt egenagtige måde. men.
de der er ved siden af dig,
er de samme som dig.
mennesker ..
fælles.
vi er ens
sammen.

vi er I live
vi ÈR livet.
sammen
lige her.og alle andre steder også.
tilllykke med det.

det sad måske lige i skabet.?

tak for din tid.


At livet er

til dig C

c som cecilie.
se på det.
det hele.

hmmm…
livet er ikke partshaver ,og udtrykker ikke andet end det det ér
og livet tager ikke stilling
og livet er ikke . andet end det det er.
der.
det vi er i det .
idet..

der ikke er opgjort noget.
ikke på hverken forlods ,el bagsmæk.

og der ér ikke mulighed for at skyde livet noget i skoene .
el prøve at verfe det væk.’
det reagerer ikke på pression
bliver heller ikke sur ,el ked af det ,når vi.
arten homo sapiens prøver på det
livet bærer ikke nag og er aldrig i skidt humør. ‘
el noget andet
vi er dét.
så længe vi er og så længe vi kan.
dette er os forundt.
at leve.
her.

livet spiller ikke fordækte spil.
og er ikke en løgner
og man kan ikke blive snydt af livet
men ???
nogengange kan man godt rende i folk der virker somom de lige er snydt ud af næsen på livet.
de ér meget livlige.

livet er aldrig unfair.
men. der er heller ikke småmønter fra himmelen
der daler ikke ting ned
det er ikke en gavebod.

der er ikke opgjort noget.
ikke på hverken forlods ,el bagsmæk.

det er uden malice.
livet.
og det er ikke bittert.
og det er ikke ufortjent.
der er ikke nogen handel involveret der.
det er ikke et tilbud.
men kun det det er.. fra den ene ende
til starten på den næste..
i en evighed .
sanset og suget ind

det ér det det det er.
et liv.
ét liv.
se det.c.
se det blomstre og c. ..se, at det gør det.
det.
og intet andet.


At sidde på lårene af hinanden

der findes meget derude.
bla dette gode gl udtryk :
lad os nu ikke sidde lårene af hinanden

og det betyder :”at sidde lårene af hinanden?”

“tilbringe for megen tid sammen med; være meget nærgående eller påtrængende over for”
bl.a.

og det ér da også frygteligt at have alt for meget at gøre med deder FOLK..
det kan faktisk tangere
at det ér direkte farlige typer ,at have noget at gøre med ;- )

jeg mener.
dé er ikke forudsigelige.deder folk.
dé er jo ikke til ,at hverken regne med ,el regne ud.’
de er jo ikke pålidelige.
der er ikke noget 0/1-regnskab der.
og de ér ikke til at styre på en ½ tønde land
hvis dét kan gøre det.
de gør det de vil.
når det passer dem.
man kan aldrig 234567895&¤% vide hvad de vil sige el gøre. og hvor de er og hvor de har været og da slet ikke hvor de er på vej hen
skræmende ..
det mest ufattelige ved det ér …at de faktisk kunne være på vej det samme sted som du og jeg.
ér det ikke en frygtelig tanke.?
og det er da frygteligt.
at de potentielt set ér nogle ok væsener?
at de ér( ja undskyld mange gange ) måske både søde og rare og dejlige.
at der kan komme noget ret godt ud af at tale med dem.
være tæt på dem
og nærme sig dem
se. dét er virkeligt frygteligt.
al denne dejlige væren godt tilpas i nærheden af kulstofforbindelser man faktisk kan kommunikere ,og kværulere ,og måske kramme mm med?

……………..fremfor det med at have at gøre med absolut forudsigelige og fornuftsbaserede indretninger såsom printere .opvaskemaskiner mm………..
nej tak.?

jo tak!!.ja.! hellere en maskine.
en automat.en printer mm.
den skal bare smøres og oplades .ses til og ikke mere.
(en pc vil aldrig spørge dig om i ikke skulle snuppe en godnat øl.
ej vel?)
( hvis den gør det. så ring til mig og / el lad dig indlægge…) 🙂
og vil aldrig komme tættere på end som så.
som dens styresystem tillader.
ok. ?

el?
er det måske ikke snarere sån at det ér det eneste saliggørende at netop sidde lårene af hinanden
og være nærgående og tæt på.
så meget som det kan lade sig gøre.
at være påtrængende. og at råbe hinanden op.
og høre hinanden på
og med.
og komme ind el ud fra kulden og gå tæt på deder folk.
og at være et menneske.
som de andre der er her.

tak for din tid.

Opskrifter og sang fra Fællesspisning 22. feb. 2024

Der var efterspørgsel på hvilke opskrifter der var blevet brugt til den dejlige mad til fællesspisningen 22. feb. 2024. Nedenfor er hvad madholdet brugte af opskrifter..

Derudover var der nogle som spurgte til hvilken sang det var som vi sang sammen. Det var “Friheden flyver”, Melodi: Leif Sylvester Petersen og tekst Erik Clausen. Sunget og gjort kendt af Eva Madsen.


STORT BRØD

Rør 1.5 vand, salt (4-5 spiseske), 1 pk gær og 2 kg hvedemel sammen i en STOR skål. Læg fugtigt viskestykke over.

Lad hvile 2 timer

Rør rundt i dejen med en ske,

Hvile 2 timer mere.

Hæld dejen ud på bagepapir i en bradepande

Lad hvile mens du varmer ovnen op til maks varme, uden blæser.

Sæt bradepande i ovn. Efter 15-20 minutter – når brødet ser ud som om det er ved at brænde på! (det skal være brunt og gerne pletvis sort), skruer du ned til 150 gr. (det bliver ikke mørkere herefter).

Bag færdig 25-35 minutter – det skal lyde hult når du banker i bunden. Køle af på rist.

Vent med at skære til det er afkølet.

Tips: Jeg har prøvet med groft mel og andre slags mel – men det fungerer bedst med hvedemel, af god kvalitet. Men fint at komme fx sesamfrø i – der skal mange til for at det giver mening!

 De 2 + 2 timer kan godt være mere (dog ikke natten over)…. Men IKKE mindre! Brødet holder i flere dage, og er godt ristet også på 3-4 dagen.

Man kan selvfølgelig lave halv eller kvart portion, eller bruge grundopskrifter til at lave rigtig god bolledej.

God fornøjelse,

Michael L.


Opskrift på ovnbagt Torskefisk i fad

Man kan bruge torsk, kuller, lyssej el mørksej. Torsk er den mest faste, mørksej den mest løse i kødet

Vi brugte mørksej, det er den billigste torskefisk

Opskrift til ca. 800 gram fisk

1 bdt. Forårsløg – skæres i stykker på ca. 1 ½ cm

½ fennikel

6-8 grønne asparges (kun hvis man kan få fra Europa, det kan man ikke om vinteren!)

De skæres i 3 cm.  lange stykker

(I stedet for asparges el. sammen med kan bruges en pore i skiver, og man kan bruge brocoli fx)

5 fed hvidløg – tynde skiver

1 -2 skalotteløg – i tern el. skiver, som man lyster, og fennikel. Når det er blødt

1 dl. Piskefløde (eller som man synes)

1 ½ dl. Hvidvin el mere

1 dl Havnens aioli (eller anden aioli)

Man tager en dyb pande:

Smelter noget smør (til middagen i beboerhuset brugte jeg olivenolie) og når det er godt varm smides de skivede hvidløg i,

Hvidløgene skal have lidt farve, så tilføjes de snittede skalotteløg og fennikel, blødgøres, asparges/broccoli skal i inden man tager panden af ilden, der tilføjes fiskebouillonpulver, evt. sød chili, og så hældes fløde på, og hvidvin. Det koger lidt op for at få smag fra grøntsagerne. Og koger lidt ind, evt. tilføj lidt maizena,

Fisken har man dryppet med lidt lime, man kan rive citronskal over (det havde jeg ikke gjort ved middagen d. 22.2.) Og salt og peber naturligvis.

Fisken lægges hel i fad (man kan også dele i portionsstykker).  Lidt smør olie i bunden.

Sovsen hældes hen over, – løft evt. lidt op i fisken, så den får lidt sovs ind under.

Bages 15-20 min. Ved 180 gr, varmluft

Tilbehør: risotto, eller brune ris.   /En god salat

Velbekomme


Pescado a la Veracruzana

Ingredienser til 6 personer

1,25 kg kuller eller mørksejfilet

½ citron eller lime

½ tsk salt

¼ tsk peber

9 dl Salsa de Jitomate

Saften af 1 appelsin

2 røde peberfrugt i strimler

1 stort løg i tynde skiver

18 pimento-fyldte oliven

2 laurbærblade

1 spsk kapers

4 stilke persille

2 grønne chili

Tænd for ovnen og sæt den på 180 grader. Dup fisken tør og gnid den grundigt over det hele med lime eller citron, hvorefter den krydres med salt og peber. Kom ca halvdelen af tomatsaucen i et ovnfast fad og læg fisken oven på saucen.

Tilsæt appelsinsaft, peberfrugt, løg, oliven, laurbærblade, kapers, persillestilke og chili og hæld resten af saucen over. Dæk fadet med aluminiumsfolie og sæt det i ovnen i 1 time.


Arroz Blanco

Ingredienser til 6-8 personer

4 spsk olie

350 g langkornede ris

9 dl vand

½ tsk salt

1 hønseboullionterning

2 stilke frisk koriander eller persille

1 mellemstort finthakket løg

2 grønne chili

1 fed hvidløg (evt spiddet på en tandstik)

Varm olien op i en tykbundet med tætsluttende låg. Tilsæt risen og svits den under stadig omrøring i 4 min. eller til risen skifter farve.

Hæld al overflødig olie fra og tilsæt vandet og de øvrige ingredienser. Læg låg på gryden og bring det hele i kog. Skru ned for varmen og lad risen koge sagte og under låg i 15 min eller de har opsuget alt vandet. Inden servering fjernes hvidløgsfed, krydderurter og chilipebre.


Salsa de Jitomate

Ingredienser til 9 dl

1 finthakket løg

2 spsk olie

2 ds flåede hakkede tomater

2 spsk koncentreret tomatpure

2 grønne chili

1 hønseboullionterning

1 nip sort peber

1 nip sukker

Lad olien bliver godt varm i en gryde og sauter det hakkede løg. Tilsæt tomater og de øvrige ingredienser og lad saucen snurre for svag varme i 15 min

Fællesspisning 8. juni kl. 18

Sidste fællesspisning inden sommerferien! Der skulle stadigvæk være billetter til salg. (Købmand Smedegaard har lukket mandag, så kig forbi tirsdag i stedet!)