Helt ny begivenhed “Aarhus i gamle dage”, kom og se meget gamle kortfilm fra Smilets By.
Husk også det er nu på torsdag (k. 19.30) at der er forfatteraften og på fredag (kl. 17-20) at der er Live Fredags Jazz i beboerhuset!


Helt ny begivenhed “Aarhus i gamle dage”, kom og se meget gamle kortfilm fra Smilets By.
Husk også det er nu på torsdag (k. 19.30) at der er forfatteraften og på fredag (kl. 17-20) at der er Live Fredags Jazz i beboerhuset!


Der er stadigvæk plads til deltagere til vores “Meditation for alle”, hver tirsdag kl. 16,30-17.15, det er drop-in (du møder bare op) og koster kun 50 kr. pr. gang!
https://beboerneshus.dk/faste-aktiviteter/meditation-for-alle/
Og holdene med “Dynamisk Hatha Yoga med Ida” mandage og onsdag kan også bruge lidt flere deltagere, læs mere her:
https://www.facebook.com/groups/2932695266968399/?ref=share


Næsten fællesspisning er 13. november, billetter kan købes hos Købmand Smedegaard fra 6. november fra kl. 16.
Takket være Nordea-fonden kan vi nu glæde os til at tage nye telte i brug, som vil gøre en kæmpe forskel for alle udendørs aktiviteter i Beboernes Hus. Det betyder, at vi kan samles under ordentlige forhold – uanset vejret – og fortsætte med at skabe gode fællesskaber og oplevelser sammen.
Tusind tak for jeres generøse støtte, Nordea-fonden!




Kæmpe tak til alle jer som støttede os i forbindelse med sommerfesten d. 23. august!
Vi vil gerne sige tusind tak til alle de generøse personer og lokale forretninger, som har doneret præmier til vores lodtrækning. Jeres bidrag betyder enormt meget for vores beboerhus og fællesskab.
Det er fantastisk at opleve sådan en opbakning fra lokalområdet – det viser virkelig, hvor stærkt et fællesskab vi har her.
Tak fordi I gør en forskel!
Gevinstgivere 2025:
Anonym Købmand, Sjællandsgade
Art by Me. Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/Cafe.ArtByMe)
Balsalen, Guldsmedgade 22 (https://www.facebook.com/Balsalen)
Beboerhusets Trykkerbande
BLUECAT, Norsgade (https://www.facebook.com/BlueCat.Barber)
Broderi Moderne, Nørre Alle 45 (https://www.facebook.com/broderimoderne)
Byens Pizza, Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/byensps)
Christine Urfe Bendt, Sjællandsgade (https://www.facebook.com/christine.urfebendt)
Curls by M, Guldsmedgade (https://www.facebook.com/curlsbym)
I Porten, Sjællandsgade (https://www.facebook.com/p/i-Porten-100064243833886/)
Emmerys, Guldsmedgade (https://www.facebook.com/profile.php?id=100049067745096)
FadølsEXPERTEN (https://www.facebook.com/FadolsXperten/)
Frelsens Hær Genbrug, Nørregade (https://www.facebook.com/FHGenbrugAarhus/)
Gallo Café, Nørre Alle (https://www.facebook.com/GalloHuset/)
Genbrug 1, Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/profile.php?id=61550768362052)
GRISK TATTOO (https://www.instagram.com/griskaarhus/)
Hermansen Cykler, Nørre Alle (https://www.hermansen-cykler.dk/)
Hjorten, Vesterbro Torv
Aarhus Hårde Hvidevarer, Nørregade (https://aahh.dk/)
Klippe Studio, Nørregade (https://www.facebook.com/klippestudio.norregade)
Lokal Keramiker
Løves Bog Café, Nørregade (https://www.facebook.com/loevesbogcafe)
MYAGI SUSHI, Nørre Alle (https://www.facebook.com/miyagisushidk)
Nicoline Auken, Nørre Alle 85 (https://www.facebook.com/mouritzen.Auken/)
Osteria, Nørre Alle 98 (https://www.instagram.com/osteria.98/)
Rema 1000, Nørre Alle (https://www.facebook.com/Rema1000aarhus/)
Rema 1000, Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/REMA1000VesterbroTorvAarhus/)
Shawarma Bar, Guldsmedgade (https://www.facebook.com/shawarmabar)
Skomagerhuset, Paradisgade (https://www.instagram.com/skomagerhuset.aps)
SuperBrugsen, Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/profile.php?id=100089325597155)
Too Dressed, Norsgade 3 (https://www.2dressed.dk/)
Århus Frisør, Vesterbro Torv (https://www.instagram.com/aarhusfrisoer/)
–
Føtex, Guldsmedgade (Morgenbrød m.m.) (https://www.facebook.com/foetexguldsmedgade/)
Du kan se om du har vundet på dine lodsedler fra sommerfesten her:
https://beboerneshus.dk/2025/08/gevinstliste-for-sommerfest-2025/
P.s. Der er fællesspisning igen allerede d. 9. oktober
Goddag, og meget mere velkommen
der er godt nok mange af jer her. men
hvor er det dejligt at se jer OG at se jer igen
jeg har fået lov til at sige et par ord
mange af jer ved godt hvordan
det er med mig
at jeg siger det
jég skriver
Og at jeg holder mig til det
og at jeg er færdig ,NÅR jeg siger tak for din tid
Så
Uden mere indledning
Vil jeg fortælle jer noget
Jeg er født i 1969
et par år før huset blev taget i brug
Og tænk sig
det var der ikke nogen der fortalte mig om
Jeg anede ikke NOGET om huset, før jeg kom forbi første gang for en 5-6år siden
Nu er det tredje hele efterårssæson jeg går med ind i
Og jeg har det sådan, at jeg helst vil blive her altid
Dét kan jeg bare ikke
Ikke alene
Det ér der at du / dig/ I kommer ind i billedet.
Århus ø har generationernes hus
Det må de gerne have
Og det må de meget gerne beholde
De må gerne komme på besøg
Her
Vi siger jo pænt goddag
Men det de så ser her er ikke en ø
Men et helt kvarter
Og hér er der mange generationer
Jeg er en af dem
Der er nogen der siger,at jég er en del af den nye generation
Det må de da gerne sige
Men det gør ikke, at jeg så ser de folk der nu har båret, dette hus frem
Som den ÆLDRE generation
Jeg ser dem faktisk bare som styrke 10 fra 8000c
Det er så dejligt en bunke mennesker, at have lært at kende
Og dem vil jeg også gerne beholde i mit lille liv
For altid
Men
folk går til og fra
Tingene ændrer sig jo
Og det gør huset også
Men det består kun i denne forandring
Hvis du/ dig / I træder ind på banen
Ligeså snart
Det kan lade sig gøre
Jèg har ikke noget job, og jeg studerer ikke andet end livet
Så jeg kan gøre hvad jeg vil
Her som der
hmm.
Jeg kan ikke sætte mig ind i det med børn ,og opgaver at løse, og ting der skal ordnes
I dén forstand
Men jeg kan sige så meget som, at både i ,og jeres opgaver, og de ting der skal ordnes ér mere end velkomne her
I de timer i kan afse
Der er brug for jer hvis dette sted
Skal bestå
Og det skal det sgu
Børnene kan lege ude på plænen
VI kan drikke kaffe mm på terrassen
Og jég kan tilbyde indslag . andre vinkler
Og hygge
Både før, under ,og efter vi laver det der SKAL laves.
så sån en som mig
Kan sige hej og på gensyn
Det ville fryde mig at kunne sidde her sammen med dig/lave noget sammen med dig. indtil jég går på pension
Helst om en del år
Dét er mit lønlige håb ,og min bøn
så
Kom og vær med
Vi holder firmafester
so to speak
vi hygger og vi passer på hinanden
vin holder fanen højt
Og det hele
Nu er det din tur
du er mere end velkommen
Glæder mig sådan til ,at se dig på den anden side af denne sommerfest
NU skal der bare hygges igennem
Tak for din tid
-Af Simon Peter, 23. august 2025
Først en tak til alle som deltog i årets sommerfest, endnu en gang var det en stor succes. En speciel stor tak til de frivillige, de optrædende og til de gavmilde gavedonorer.
Og til jer som købte lodsedler, så kan I tjekke om der er gevinst her: https://beboerneshus.dk/2025/08/gevinstliste-for-sommerfest-2025/


Boder til loppemarked kan bestilles på: loppebeboerhus@gmail.com (Først til mølle)
Gevinster kan afhentes ved Beboernes Hus, Livøsmøgen 40.
Mandag: kl. 11:00-13:00
Tirsdag: kl. 11:00-15:00
Onsdag: kl. 11:00-15:00
Torsdag: kl. 11:00-18:00
Tak til alle som købte lodsedler og tusinde tak til alle gevinstgiverne!
| LODseddelNr. | PræmieNr. | Gevinst | Gevinstgiver | |
|---|---|---|---|---|
| 31 | 25 | LYSESTAGE | Balsalen, Guldsmedgade 22 | |
| 44 | 24 | Gavekort: Menu Shawarma | Shawarma Bar, Guldsmedgade | |
| 45 | 14 | Gavekort: 2 kopper kaffe | Løves, Nørregade | |
| 50 | 20 | 2 fl. VIN | Rema 1000, Nørre Alle | |
| 51 | 33 | KERAMISK VASE | Genbrug, Vesterbro Torv | |
| 56 | 21 | 2 fl. VIN | Rema 1000, Nørre Alle | |
| 82 | 32 | Gavekort: Pizza + sodavand | Byens Pizza, Vesterbro Torv | |
| 89 | 15 | HÅRPRODUKT | KlippeStudio, Nørregade | |
| 92 | 48 | Gavekort: Værdi kr. 500,- | GRISK TATTOO | |
| 94 | 16 | 3 x HusholdningsRenseprodukter | Hårde Hvidevarer, Nørregade | |
| 121 | 35 | Keramisk KANDE m. 2 KRUS | Chrestine Bendt, Sjællandsgade | |
| 135 | 42 | 2 flasker VIN | SuperBrugsen, Vesterbro Torv | |
| 138 | 29 | Hårprodukt x 3 | Curly by Me, Guldsmedgade | |
| 169 | 49 | Gavekort: Værdi kr. 500,- | GRISK TATTOO | |
| 172 | 26 | LYSESTAGE | Balsalen, Guldsmedgade 22 | |
| 179 | 7 | Gavekort: En RAMME ØL | Anonym Købmand, Sjællandsgade | |
| 181 | 4 | Plakat | Beboerhusets TrykkerBande | |
| 196 | 37 | Tiramisu x 2 | Osteria, Nørre Alle 98 | |
| 197 | 39 | En ÆSKE CHOKOLADE | Rema 1000, Vesterbro Torv | |
| 198 | 1 | GAVEKORT: 1 dg. Leje af Salen | Beboerhuset | |
| 200 | 13 | KLIP og Hårprodukt | Too Dressed, Norsgade 3 | |
| 201 | 43 | 2 flasker VIN | SuperBrugsen, Vesterbro Torv | |
| 202 | 44 | 2 flasker VIN | SuperBrugsen, Vesterbro Torv | |
| 219 | 5 | Bog om BEBOERARBEJDET | Beboerhuset | |
| 228 | 54 | Gavekort: Klipning og Barbering | BLUECAT, Norsgade | |
| 241 | 10 | Gavekort: kr. 100,- | Frelsens Hær Genbrug, Nørregade | |
| 242 | 18 | Broderi DIU | Broderi Moderne, Nørre Alle 45 | |
| 244 | 52 | SHOTS | FadølsEXPERTEN | |
| 252 | 27 | En POSE KAFFE | emmerys, Guldsmedgade | |
| 288 | 23 | Gavekort værdi: kr. 100,- | Gallo Café, Nørre Alle | |
| 293 | 51 | Gavekort: Værdi kr. 500,- | GRISK TATTOO | |
| 298 | 45 | Gavekort: Værdi kr. 100,- | Den Blå Port, Sjællandsgade | |
| 300 | 40 | 2 fl. VIN | Rema 1000, Vesterbro Torv | |
| 301 | 22 | Gavekort værdi: kr. 100,- | Gallo Café, Nørre Alle | |
| 314 | 2 | Keramisk fad | Lokal Keramiker | |
| 319 | 38 | LYGTESÆT | Hermansen Cykler, Nørre Alle | |
| 327 | 9 | Gavekort: kr. 100,- | Frelsens Hær Genbrug, Nørregade | |
| 335 | 8 | Gavekort: En RAMME ØL | Anonym Købmand, Sjællandsgade | |
| 336 | 53 | SHOTS | FadølsEXPERTEN | |
| 349 | 19 | Læderbælte | Skomagerhuset, Paradrisgade | |
| 357 | 50 | Gavekort: Værdi kr. 500,- | GRISK TATTOO | |
| 383 | 46 | Gavekort: Værdi kr. 200,- | MYAGI SUSHI, Nørre Alle | |
| 411 | 47 | Gavekort: Værdi kr. 200,- | MYAGI SUSHI, Nørre Alle | |
| 458 | 17 | Broderi DIU | Broderi Moderne, Nørre Alle 45 | |
| 489 | 28 | En POSE KAFFE | emmerys, Guldsmedgade | |
| 490 | 6 | Bog om BEBOERARBEJDET | Beboerhuset | |
| 514 | 3 | Plakat | Beboerhusets TrykkerBande | |
| 540 | 34 | 2 stk. porcelænsvaser | Genbrug, Vesterbro Torv | |
| 554 | 30 | Gavekort: KLIPNING og BARBERING | Århus Frisør, Vesterbro Torv | |
| 555 | 31 | Gavekort: Værdi kr. 100,- | Art by Me. Vesterbro Torv | |
| 558 | 41 | Klippekort: 10 øl | Hjorten, Vesterbro Torv | |
| 561 | 11 | Gavekort: kr. 100,- | Frelsens Hær Genbrug, Nørregade | |
| 562 | 12 | KLIP og Hårprodukt | Too Dressed, Norsgade 3 | |
| 599 | 36 | HÅNDCREME | Nicoline Auken, Nørre Alle 85 |
Så er sommerferien ovre for de fleste, og vi er tilbage i Beboernes Hus klar til efteråresprogrammet. Vores første begivenhed bliver den årlige sommerfest, lørdag d. 23 august. (Husk også at der er kapervogn optog for alle børn, afgang fra Beboernes Hus fredag d. 22. august kl. 18.)
I den forbindelse, vil vi gerne opfordre jer til at bage en skærekage (ikke at forvirre med kagekonkurrencen) og donere den til vores kaffebod. Så vil vi sælge den billigt, og på den måde får vi en stort udvalg, og I hjælper os. Kaffeboden åbner kl. 14, så hvis I kan, aflever venligst skærekagen inden.
Vi glæder os til at se jer alle!



Den nye efterårsfolder er også færdig, den vil snart blive omdelt i kvarteret af vores kvikke frivillige.
(Hvis du vil give en hånd med, så kig endelig forbi om mandagen mellem 10 og 13, det er super hyggeligt.)
Her nedenfor er den digitale udgave af efterårsfolderen. Men alt står selvfølgelig også i vores online kalender på vores hjemmeside. (www.beboerneshus.dk), og vil blive annonceret som vi plejer. (Plakater i kvarteret, på Facebook osv.)
Hvis du gerne vil tilføje vores begivenheder til din egen digitale kalender, så kan du enten besøge denne hjemmeside:
https://ical.marudot.com/ShareQRPage?key=5d0ab845-88f5-4a88-8a80-899fb1fdfb5e
Der kan du bruge QR koden med din teledon eller hente en kalenderfil (ICS) til din computer og tilføje begivenhederne i din kalender.
Eller du kan klikke direkte her, hvor vi har lagt kalenderfilen på vores egen hjemmeside.


en .en postkyninger taler ud
Det ér første gan, at jeg ytrer disse ord
Så behandl mig og dem med varsomhed
Jeg troede,da jeg var teenager. at det var verden jeg var vred på
jeg var 16 år i 1985..
Og jeg troede ,at det var stormagterne der styrede mit liv
Kun dem
Og at dé var hovedansvarlige for det hele
Alt det skidt der var I verden
Al den smerte
Alle de dårlige kår.
Alt det der var I uorden
Og at
Alt det der skæmmede
Var verdens skyld
Og ikke min
Og heller ikke andres
Men i den virkelige virkelighed
hvor jeg var medspiller
Var jeg bare vred på de voksne
På det de gjorde
Og navnlig det de ikke gjorde
Og den vrede slæbte jeg i alle mulige forklædninger
Med mig ind i mit voksenliv
Ind i min opfattelse
I min sjæl
Der kunne skrives tykke bøger
Om det
Og der kunne falde velvalgte ord
Om det
Men den såre sandhed ér bare
At j3eg følte mig afmægtig
Og at jég var vred
Dét havde ikke noget med verden at gøre
Og i dag..
Jeg er ikke vred på Putin
Jeg er ikke vred på Trump
jeg er ikke vred på Netanyahu
Xi ping kan rende og hønse
jeg render ikke rundt ,og er rasende.
Det er ikke vrede
Det er foragt ,og det er angst
Og det ér. Denne magtesløshed
Velkendt
Denne gang ér der adresse på den
Jeg kender ikke de der herrer
Deder krigsherrer
Det er ikke engang sikkert ,at de kender sig selv
Det er ikke sikkert, at de ville være interesserede i at møde sig selv
Jég har ikke lyst til at møde dem
Jeg har ikke andet end foragt tilovers for folk der sidder med så beskidte labber .på så vigtige knapper
Og som opfører sig så grimt
Det er ikke ok, at der sker det der sker
Det er ikke ok
..men jeg har ikke den magt der skal til
Jeg har kun den foragt ,og
JO.alligevel.
….. Den vrede der
I dag ér jeg både vred på de voksne
DE voksne der burde stoppe de slemme drenge fra den anden skole.
Og vred på OS voksne
.DE voksne..
Der har ladet det komme så vidt
At vi. I det 21.århundrede.ikke er blevet dèt ældre
At vi ikke har fundet frem til
Den modenhed der skal til, for at gøre denne klode
Til et sted hvor alle har en plads
en hvor vi der ér en del af naturen
passer på den .
og ikke skamrider den
og
hvor vi gør noget godt for ethvert klima
Og til en verden, hvor man ikke skal fremsige bønner inden man går i seng
Det kunne måske godt lade sig gøre?
Kunne det ikke godt det ?
Hvis vi skal det
Så skal vi tales ved
vi skal samtale
Hver dag
Hver hverdag
Hver weekend
Hele tiden
Jeg kan ikke tvinge de der hjul i gang
Ikke alene
Jeg har ikke en anti- idiotipille
Og selvom jeg godt kan forstå den der vrede, og den der harme
Der fremkommer når et menneske bliver slået ned .og alt muligt andet væmmeligt
Så går jeg ikke ind for dødsstraf
Eller anden vold
Dét er ikke andet end at bide tilbage med samme tænder
Og så stå, og forvente et andet resultat
Er du med?
Ikke kun dig ,og ikke kun mig
Og ikke kun her, og ikke kun i dag
Men alle dage
Altid/hele tiden
Alle vegne
Fremad
Jeg er ikke politiker
Og jeg taler vist kun et meget almindeligt dansk ..kun et håbefuldt et.
Og jeg har ikke almagt
Og dét er nok meget godt
Og jeg er ikke lavet af en anden verdens legering
Og jeg kommer ikke fra en anden verden
Jeg er bare mig
Og jeg vil gerne danse med dig
TAK.
TAK.
-Simon Peter
Vi er desværre nød til at aflyse vores fredagsjazz, som står i vores program, vi kunne desværre ikke få det til at falde i hak.
HUSK også at der er sommerfestplanlægnings møde tirsdag den 17. august kl. 19.
Kom og hjælp med at gøre årets store sommerfest endnu bedre. Dette års sommerfest er lørdag d. 23. august.
Der vil være lidt til halsen og lidt ganen.
