Skt. Hans digt 23. juni 2026

Godaften og velkommen

Jeg har fået lov til at sige et par ord

Og jeg vil lægge ud med at benytte mig af en  andens..

Livet er en morgengave, sjælen er et pilgrimskor.           
Der står krokus i min have, der står øller på mit bord.       
Under himlen hænger lærken som et fjernt bevinget frø,  
for en lærke tænker hverken på at kæmpe eller dø…

TAK til Halfdan Rasmussen

Der ér mange ting at kunne rende rundt og være bange for

Det er hjerteskærende enkelt og meget forståeligt at man nogen gange mister modet og siger farvel til håbet

Men det er ikke anbefalelsesværdigt

Dét er det der også splitter os

Det er det der er, når der ikke er nogen kontakt

Jeg har lige været på folkemøde.

derovre i nærheden af Sverige

Dét var en oplevelse

Der var mange derovre

Det ér også en del her

Dette er også et folkemøde

Og i en by som Århus, foregår dét hele tiden

Der er altid noget at se på

Der er altid noget at relatere til

folk at betragte, og at læne sig op ad

Vi er måske ikke nødvendigvis i håndholdt situation deder 24/7

Men vi er i spytklats afstand fra folk hele tiden

Der ér håb

Det er der hvert eneste sekund der går

Du sidder lige ved siden af andre

Der er en mulighed for at række ud og sige hej

Der er en mulighed for at være en lærke

Det ér en mulighed for, at i det mindste være en der ikke tænker på, at hverken leve el dø

Det er muligt et lille øjeblik

Der ér håb

Vi er her

Jeg kan se dig

Jeg står lige for enden af en mikrofon

Og jeg kan synge

Det er dette lille øjeblik det drejer sig om

Dette lille håb

Det er kun lærkens tid lige nu

Når disse ord så ér sagt

Når dette lille stykke virkelighed er gået

Èr det så væk?

Behøver vi at glemme?

Kan man ikke godt gemme

Et lille pip

Det kan man hvert fald

Og i et hjerte er der plads til det tilsyneladende evige

og det uendelige

Der er plads i mit til dig og til dit

Der synges om med sværdet i hånd

Der synges om at bekæmpe med ånd

Der ér trælse ting til

ja 

Det ér svært at løbe fra

men det er heller ikke et løb det drejer sig om

Det drejer sig om livet

Det er det håb det hele drejer sig om

Det er punktet

Og det er her lige nu

Vi er her lige nu

Det er det eneste vi har og det er det eneste vi er

Lærker for himlens skyld

Det er en sct hans aften igen i år.

Det tager altid fusen på en

Og der er smukke damer herrer og sikkert også søde børn

Det er velkomment det hele

I er velkomne alle sammen

Jeg vil slutte af med en andens ord

 Livet er en dejlig gave, jorden er en herlig jord.

der er øller i min mave, der står krokus på mit bord.
Når reserverne skal stille for at splitte kloden ad
skriver jeg med kruspersille verdens mindste heltekvad.

Glædelig sct hans

Og tak for nu.

Af Simon Peter

Fællesspisning d. 11. juni kl. 18 – Boligpolitik og ulighed debat 16. juni kl. 15 – Skt. Hans for fred 23. juni kl. 19


Boligpolitik og ulighed – møde m. Christen Sørensen

Kom til møde med tidligere overvismand Christen Sørensen i Beboernes Hus, på 1. sal.

Åbent for alle og gratis entré.

Arrangør – Torben Brandi Nielsen



Vi holder sommerferie lukket fra d. 24. juni til og med d. 9. august, vi ønsker jer alle en fantastisk sommerferie. Vi er klar med vores store sommerfest lørdag d. 22. august.

ØMFEST siger tak – Fællesspisning 21. maj kl. 18

Vi er så glade for at ØMFEST endnu en gang var en kæmpe succes! Fantastisk vejr og en utrolig dejlig stemning hele dagen. Så en kæmpe tak til alle jer som hjalp med at gøre ØMFEST til virkelighed. Tak til alle de fede bands, til alle de mange friske frivillige, til den utrættelige styregruppe og tak til alle jer som kiggede forbi. Vi håber at kunne gentage succesen igen næste år.



Blot til info, så har beboerhuset lukket i alm. åbningstid (kl. 11-15) i uge 22 (26. maj til og med 28.maj) pga. ferie.


Lav pynt til ØMFEST 3. maj kl. 10-12 – Frivillige til ØMFEST

Søndag d. 3. maj mellem klokken 10-12 er du meget velkommen til at komme forbi Nøddelunden og hjælpe med at lave pynt til Øgadernes musikfestival!
Der vil være materialer og kyndig velledning så længe lager haves, så sving forbi hvis du har lyst til at give et kreativt nap med.
(Hvis det regner er vi i beboerhuset på 1. sal) 


Vi mangler stadigvæk lidt frivillige til ØMFEST lørdag d. 9. maj. Især til de lidt senere tidspunkter og til oprydning dagen efter søndag d.10. maj. Hvis du ikke allerede har gjort det så meld dig som frivillig på hjemmesiden: https://www.oemfest.dk/frivillig

Har du spørgsmål omkring at være frivillig så må du gerne skrive til: frivillig@oemfest.dk (Men læs gerne hjemmesiden inden da de fleste spørgsmål er svaret der allerede.)

Det var en super hyggelig dag som frivillig sidste år, så meld dig endelig til.

Har du allerede meldt dig til, men vil gerne hjælpe endnu mere, så skriv en mail til: frivillig@oemfest.dk


Referat fra generalforsamling d. 12. marts

Ordinær generalforsamling i Beboerforeningen for Øgadekvarteret

Tid: Torsdag d. 12. marts 2026 kl. 19

Sted: Beboernes Hus, Livøsmøgen 40, 8000 Aarhus C

Antal til stede: 45 medlemmer

Dagsorden:

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Beretning
  3. Regnskab 2025 + budget 2026
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for 2 år. På valg Vibeke Skjøttgaard (modtager genvalg), Jeppe Guldager (modtager ikke genvalg)
  7. Valg af mindst 3 suppleanter for 1 år
  8. Valg af kritisk revisor for 2 år
  9. Valg af revisorsuppleant for 1 år
  10. Evt.

Jeppe Guldager bød velkommen i sin egenskab af formand.

Ad 1)

Vibeke Skjøttgaard blev valgt til dirigent og Poul Gregersen til referent.

Vibeke konstaterede, at generalforsamlingen var indkaldt i overensstemmelse med foreningens vedtægter.

Ad 2)

Suppleant i bestyrelsen Thomas Kruse gennemgik aktiviteterne i det forløbne år ved hjælp af de plakater, der havde annonceret aktiviteterne. Foreningen havde fastholdt sit høje aktivitetsniveau fra de foregående år med mere end 40 aktiviteter, blandt nye initiativer nævntes fredagsjazz arrangementer og ”Øgadernes Musikfestival”.

Formand Jeppe Guldager gennemgik i forlængelse heraf foreningens struktur og arbejdsgrupper. Bestyrelsesmedlemmer blev præsenteret og arbejdsgrupper gennemgået, ”mandagsbande” (vedligehold af bygning og udeareal), ”torsdagsbande” (facilitering af udlejning), biblioteksgruppe

(nyt initiativ med oprettelse af bibliotek i foyer på første sal), ”grønne Øgader” ( trafikregulering og udvikling af grønne tiltag i kvarteret).

Bestyrelsesmedlem Allan Jensen supplerede med kommentar om den vellykkede musikfestival og fortalte, at den bliver gentage i maj i år, idet finansieringen er ved at være på plads.

Kasserer Bente Gregersen gennemgik de mange faste aktiviteter i brugen af huset, nørkleklub, læseklub, dartklub, salsadans, capoeira (brasiliansk kampsport/dans/akrobatik), ”hopning  for kvinder”,  den konstante brug af husets musiklokale o.m.a.

Jeppe Guldager supplerede med præsentation af foreningens/Beboerhusets nye hjemmeside med nyt brugervenligt bookingsystem til udlejning af lokaler og ladcykler. Han kunne fortælle, at ladcyklerne har været booket 4000 gange i løbet af året, og at de især har været brugt til kortere ture, indkøb strandture o. lign. Han gennemgik også det kedelige forløb om tyveriet af ladcyklerne, og fremhævede, at de altid skulle være låst ikke blot med ”Bastalåsen”, men også med kædelåsen.

Endelig blev det noteret, at det har været en stor succes med livestreaming af folkeuniversitetets naturvidenskabelige foredrag i Søauditorierne, en aktivitet, der starter op igen, når foredragene fortsætter.

Undervejs kom diskussionen i forsamlingen også til at dreje sig om, at foreningens måske har et generationsproblem, at der blandt aktivister er en overrepræsentation af +60-årige. Der blev spurgt ind til, om foreningen gør nok for at fange yngre kræfter ind, om den er for selvtilstrækkelig, og om den kan virke for lukket. Der var synspunkter fremme om, at det også kunne skyldes den individcentrerede tidsånd, som har været på fremmarch en række år. Hvorom alting er, så var forsamlingen enige om, at foreningen både skal tilbyde arrangementer, der favner bredt, og arrangementer, der henvender sig til specielle målgrupper som f.eks. nytilflyttere.

Ad 3)

Foreningens kasserer, Bente Gregersen beklagede at måtte meddele, at regnskabet ikke var blevet færdigt til generalforsamlingen. Det skyldtes, at personen, der gennem de sidste mange år har stået for professionel bogføring og revision af regnskabet, blev ramt af pludselig sygdom og døde før han kunne færdiggøre regnskabet. Det blev derfor overdraget til firmaet Fink Revision at gøre regnskabet færdigt. Der var dog så kort tid til det, så de kun kunne levere et udkast, som kom på mail et kvarter før generalforsamlingens start. Da det blot var et udkast, var det behæftet med flere uklarheder, som ville gøre en diskussion meningsløs. Kassereren fremlagde derfor nøgletallene mundtligt, støttet af udskrifter fra banken. Hun kunne konstatere, at foreningen er godt rustet med en formue på mere end 700.000,00 kr. Når regnskabet er færdigt og gennemgået og godkendt af foreningens kritiske revisorer, vil det blive forlagt bestyrelsen til godkendelse og vil derefter være tilgængeligt for alle medlemmer i papirform i Beboerhuset. Generalforsamlingen accepterede, at dette var en rimelig fremgangsmåde, situationen taget i betragtning. Endelig vedtagelse kunne så ske på næste ordinære generalforsamling.

Budget for 2026 blev af samme årsager heller ikke fremlagt, men forsamlingen tilsagde tiltro til, at foreningen også i 2026 ville blive kørt økonomisk forsvarligt.

Ad 4)

Forsamlingen besluttede at fastholde kontingentet på 100 kr. om året pr person.

Ad 5)

Der var ikke indkommet forslag.

Ad 6)

Vibeke Skjøttgaard, blev genvalgt. Marie Maier blev nyvalgt til bestyrelsen, som herefter består af Bente Gregersen, Allan Jensen, Marie Maier, Vibeke Skjøttgaard og Dorthe Wolff.

Ad 7)

Flg. Suppleanter blev valgt: Simon Peder Bendsen, Mogens Fiil, Peter Frank, Ina Hansen, Mads Katholm, Thomas Kruse, Anni Mathiesen, Lisbeth Nielsen, Gunner Pedersen, Søren Redsted, Michael Sølvstad.

Efter valgene blev Jeppe Guldager takket for sit store arbejde i bestyrelsen.

Ad 8)

Ib Andersen blev genvalgt.

Ad 9)

Marianne Glien blev genvalgt.

Ad 10)

Blev til almindelig hyggesnak som dog også indbefattede flere forslag til bestyrelsen om tiltag i det kommende år, f.eks. ”brainstormingsmøde”.

Herefter ophævede dirigenten mødet og takkede for talelyst og orden.

Referatet kan hentes/downloads som Word dokument her: https://beboerneshus.dk/wp-content/uploads/2026/04/Ordinaer-generalforsamling-i-Beboerforeningen-for-Oegadekvarteret-2026-1.docx

Digt til fællesspisning 26. feb. 2026

hej med jer alle

både i der er her og de der måske er her om et øjeblik?eller ér gået.

jeg tror ,at jeg kan love en god lille tur ind i det uvisse

og som altid er det slut ,når jeg siger : tak for din tid.

Jég ville gerne have spundet en ende over den med Schrödingers kat

men

dét viste sig at være en pænt kompliceret ting.

noget om tilstande, og ikke -tilstande og om en kat der er død og ikke -død

og noget om ,at måleredskaber også influerer på målingerne

og om nogle positioner ,og alt muligt andet

som jég ikke fatter en brik af

jeg mener..

9.kl og ikke engang en fysikeksamen ……:??

og mig der faktisk bare gerne vil TALE med pelskugle. MIN kat

jeg tænker ,at alt det med at både være inde i en kasse og udenfor på en og samme tid,

og både være død og levende

og alle mulige måder at se på det hele på

er lidt det jeg ser i mit eget liv

og det jeg ser i andres liv

Jeres liv?

jeg kommer disse linjer i hu.

.Og det ér kun et udsnit af hele den tekst..

det gode, som jeg vil, det gør jeg ikke; men det onde, som jeg ikke vil, det øver jeg.

dét lyder måske som en hård dom over os mennesker . Denne art

men det er hvert fald en parallel jég drager

og jeg ved ikke om jeg har ret

Jeg ved ikke om man kan drage den parallel

det ved jeg ikke

men jeg kunne fristes til at spørge mig selv:

gør jég det gode jeg vil og det jeg skal?

el gør jeg det jeg mener er forhåndenværende’

og øver jeg i virkeligheden det onde ?

NÅR  jeg hygger mig.

MENS  jeg soler mig lidt

her på den grønne gren

kunne jeg gøre mere godt

flere steder

oftere?

hvad bør / skal  jég opgive

og hvilken grad af fred og ro ønsker jeg at befinde mig i?

Jeg taler ikke om kristendom

og jeg taler ikke om at yde tiende

og jeg nævner kun i baggrunden Frans af Asssissi

men jeg taler om at enten stopper vi væksten

som den kører derud ad nu ,eller også kører væksten os over

mens vi tænder for en cigaret og en playstation

Tipning point er jo både nået OG overskredet

Og vi har vel egentlig nok?

det er ikke let

jég har rent personligt hvert fald ikke for lidt

og jég lider ikke nød

at all.

Jeg har grej nok

og jeg har en seng

og der er det hele i mit lille hjem

mit eget lille hjem

jeg sover godt og ret trygt

og jeg kan øse ud og det er helt okidokie

og jeg støtter red barnet

og jeg køber hus forbi

og jeg er der for folk

så meget som jeg nu kan afse

penge og tid

men

er det nok

og kunne jeg godt tage skridtet længere og sige at MIN  personlige udlægning af nok og ikke nok ér irrelevant

og at der er et større gear i sving end det jeg rider afsted på.

Og at dét må jeg være lidt mere lydhør overfor

det må VI måske være lidt mere lydhøre overfor?

ikke kun det med at sortere og køre i elbil

og ikke kun det med at ikke råbe af en gl dame osv

men det at stoppe op

og spørge?

Er dette virkelig en god ide

det vi har gang i

Er denne vækst en ret god ide?

jég elsker da min smartphone og det der lækre tv

og jeg vil da helst ikke skulle gøre det jeg gør uden de ting’

faktisk slet IKKE uden mine ting

og jeg siger IKKE at i morgen der skaffer jeg mig af med dem

slet ikke

men jeg anholder at vi måske burde have en grænse

og jeg anholder det med at det skal være så let som det overhovedet kan lade sig gøre.

Og jeg anholder øjeblikkelig adgang og konstant tilgængelighed’¨

og jeg vil IKKE af med den verden jeg lever i og af men

hvornår er det nok

og hvornår er jeg nok

og hvornår skal jeg give det videre som jeg faktisk kunne give videre

af ting

og af gerninger

hvornår er jeg god og hvornår er jeg ond

i tanke og i handling

hvornår er jeg inde i kassen og hvornår står jeg der ude

gør jeg nok?

Er jeg nok i kassen

eller har jeg forbeholdt mig retten til at gå og hygge mig’

til at have det godt

med mine ting og mit grej i baggrunden og baghånden

kunne jeg godt  være lidt bedre?

og kunne jeg øve mig lidt mere i at ikke gøre det onde

enten som en handling el som en ikke- handling¨

katten er ligeglad

det er os der står og ser på den der må være urolige

mens vi tænder for en cigaret og en playstation

tak for din tid.

Af Simon Peter

ØMFEST OPEN CALL – Fredag Jazz d. 20. feb. kl. 17-20

ØMFEST 2026! 💜🔥 Vores OPEN CALL er officielt åbent!
Vi leder efter upcoming bands (14–25 år +/-), der vil indtage scenen lørdag d. 9. maj 2026 🎶
ØMFEST bliver en hel dag spækket med ung, original og upcoming musik – og vi glæder os til at præsentere nye talenter for et nysgerrigt publikum. Sidste år kiggede over 3.000(!) gæster forbi… måske står I på scenen i år?

https://forms.gle/469aohc3ACTpBaqV6



Tusind tak for den flotte opbakning til åbningen af Beboerhusets Bibliotek – og ikke mindst for de mange bøger, I havde med. Vi er virkelig taknemmelige for jeres positive interesse i biblioteket!

Donationerne har været større end forventet, så vi arbejder på et system til at sortere og opbevare bøgerne, og vi vil løbende sætte nye titler på hylderne.

De bedste hilsner og god læselyst fra kræfterne bag biblioteket.

Leila, Helle, Lilly, Siri & Bente

Beboernes Bibliotek åbningstider:
Mandag: kl. 11:00-13:00
Tirsdag: kl. 11:00-15:00
Onsdag: kl. 11:00-15:00
Torsdag: kl. 11:00-18:00


Hvis du gerne vil tilføje vores begivenheder direkte til din egen kalender så kan du klikke her


Lanternefest 7. nov. kl. 16 – Vinsmagning 14. nov. kl. 19.30 – Køb bod til julemarked

Husk at der er vælgermøde i morgen torsdag d. 30. okt. kl. 19.30.

Lanternefest fre. 7. nov. kl. 16


Vinsmagning 14. nov. kl. 19.30

Det koster 150 kr. at deltage, skriv en mail til beboerneshus@gmail.com, skriv “Vinsmagning” + antal af deltagere. Så vil du modtage en mail fra os, med info omkring hvordan du betaler. Tilmeldingen er gyldig når vi har modtaget betaling. Deadline for tilmelding er d. 6. november.


Køb at bod til julemarked 6. og 7. dec. kl. 11 – 16

Skriv en mail til beboerneshus@gmail.com (Skriv gerne “Julemarked” i emnefeltet.) Pris 250 kr. pr. bod for begge dage.

Aarhus film 26. okt kl. 15 – Vælgermøde 30. okt. kl. 19.30

Helt ny begivenhed “Aarhus i gamle dage”, kom og se meget gamle kortfilm fra Smilets By.
Husk også det er nu på torsdag (k. 19.30) at der er forfatteraften og på fredag (kl. 17-20) at der er Live Fredags Jazz i beboerhuset!

Der er også åbent for bestilling af boder til vores fine julemarked, skriv en mail til: beboerneshus@gmail.com for mere info.