Fællesspisning 25. sep. kl. 18 – En tak til gevinstgivere – Gevinst afhentning

Kæmpe tak til alle jer som støttede os i forbindelse med sommerfesten d. 23. august!
Vi vil gerne sige tusind tak til alle de generøse personer og lokale forretninger, som har doneret præmier til vores lodtrækning. Jeres bidrag betyder enormt meget for vores beboerhus og fællesskab.
Det er fantastisk at opleve sådan en opbakning fra lokalområdet – det viser virkelig, hvor stærkt et fællesskab vi har her.
Tak fordi I gør en forskel! 

Gevinstgivere 2025:

Anonym Købmand, Sjællandsgade

Art by Me. Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/Cafe.ArtByMe)

Balsalen, Guldsmedgade 22 (https://www.facebook.com/Balsalen)

Beboerhusets Trykkerbande

BLUECAT, Norsgade (https://www.facebook.com/BlueCat.Barber)

Broderi Moderne, Nørre Alle 45 (https://www.facebook.com/broderimoderne)

Byens Pizza, Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/byensps)

Christine Urfe Bendt, Sjællandsgade (https://www.facebook.com/christine.urfebendt)

Curls by M, Guldsmedgade (https://www.facebook.com/curlsbym)

I Porten, Sjællandsgade (https://www.facebook.com/p/i-Porten-100064243833886/)

Emmerys, Guldsmedgade (https://www.facebook.com/profile.php?id=100049067745096)

FadølsEXPERTEN (https://www.facebook.com/FadolsXperten/)

Frelsens Hær Genbrug, Nørregade (https://www.facebook.com/FHGenbrugAarhus/)

Gallo Café, Nørre Alle (https://www.facebook.com/GalloHuset/)

Genbrug 1, Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/profile.php?id=61550768362052)

GRISK TATTOO (https://www.instagram.com/griskaarhus/)

Hermansen Cykler, Nørre Alle (https://www.hermansen-cykler.dk/)

Hjorten, Vesterbro Torv

Aarhus Hårde Hvidevarer, Nørregade (https://aahh.dk/)

Klippe Studio, Nørregade (https://www.facebook.com/klippestudio.norregade)

Lokal Keramiker

Løves Bog Café, Nørregade (https://www.facebook.com/loevesbogcafe)

MYAGI SUSHI, Nørre Alle (https://www.facebook.com/miyagisushidk)

Nicoline Auken, Nørre Alle 85 (https://www.facebook.com/mouritzen.Auken/)

Osteria, Nørre Alle 98 (https://www.instagram.com/osteria.98/)

Rema 1000, Nørre Alle (https://www.facebook.com/Rema1000aarhus/)

Rema 1000, Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/REMA1000VesterbroTorvAarhus/)

Shawarma Bar, Guldsmedgade (https://www.facebook.com/shawarmabar)

Skomagerhuset, Paradisgade (https://www.instagram.com/skomagerhuset.aps)

SuperBrugsen, Vesterbro Torv (https://www.facebook.com/profile.php?id=100089325597155)

Too Dressed, Norsgade 3 (https://www.2dressed.dk/)

Århus Frisør, Vesterbro Torv (https://www.instagram.com/aarhusfrisoer/)

Føtex, Guldsmedgade (Morgenbrød m.m.) (https://www.facebook.com/foetexguldsmedgade/)

Husk også at hente jeres gevinster.

Du kan se om du har vundet på dine lodsedler fra sommerfesten her:
https://beboerneshus.dk/2025/08/gevinstliste-for-sommerfest-2025/

P.s. Der er fællesspisning igen allerede d. 9. oktober


Digt til fællesspisning 4. sep. 2025

Hej med jer

Jeg håber at det har været en god sommer i jeres liv
jeg har nydt den

Som altid slukker ,og lukker jeg ,når jeg  siger tak for din tid

det er ikke ment som noget specifikt rettet mod nogen . dette stykke text
det er lidt langt
og det er kun tænkt som en opfordring

det er en blanding
af tankestrejf
og stillingtagen
om det helt personlige holdningssæt
og om det der rækker ud over det

er du klar?
så kører vi nu

Der er snart valg

Det er ikke første gang

Det skete også dengang man kæmpede for
at der var en del rettigheder man havde adgang til ,når man gjorde sin pligt
hvilket der var mange der gjorde

Det strækker sig i alle mulige retninger

Det med ret og pligt

jèg står her, og siger det jeg siger
Jeg har fået lov til det
Og jeg mener ,at det er min pligt

De to ting
ret og pligt.

som man kunne kalde for begreber
‘eller noget at leve efter
,og mere end det

dækker blandt andet end dette

at man  ja ,bare kunne nøjes med ,at være i lytteposition

-Men også at man kunne  være i ” dét skal ordnes” position

hmm.

 Èn af mine favoritter

 Er for mig det hinsides det med hvad man sån

 Går og har lyst til

-Man kan have lyst til mange ting

– man kan tænke over hvad der ” ville være for fedt”

– man kan tænke over det nu er noget der er godt   ” for mig”

hmm

Men

Dèt er ikke det der tæller i min lille bog

Min lille bog er åben for alle mulige varianter
tyk er den ikke.
Typerne er ikke specielt fancy
men ..
Budskabet ér meget enkelt:

Kend  din ret, OG gør din pligt

Ikke uden hinandens selskab

Og ikke til at tinge om

Og det er det med det valg

Både det kommunale

Og det personlige

Der er en stak partier ,og sikkert også nogle lister

Dem er man så enige, el uenige med

El også..kan man ikke lige finde dem man er enige
så man ikke lige ved hvor man står

man kunne ladé være med at stemme

Dèt er bare
ikke særligt smart
Vi har nemlig stemmeret

Og jèg mener, at dét èr en pligt

Hvad tænker DU monstro?

Er det ét spørgsmål om at gide?

Er det .. ligemeget?

Er det lige meget med den indflydelse du faktisk har

Er det lige meget  med et demokrati

Eller hvad?

Du har ret

 Men den opnår du først når du har gjort din  pligt

 borgerpligter

Så jeg mener at man med mindre ,at man er meget syg

Eller ér hindret på andre måder

HAR pligt til at stemme

Det er et stykke ret vi har erhvervet os ved ,at der ér folk der har gjort deres pligt,

 og nogen gange mere end det.

Du skal kendes i et samspil

Og du skal hverves af en nødvendighed

Til at være med.du ,menneske

Ér du med  ?

Skal vi leve i ret ,mens vi gør vores pligt ?
 eller?
det står åbent

dette spørgsmål

Velkommen til endnu en sæson

Og

Tak for din tid

-Af Simon Peter 2025

Digt fra fællesspisning 22. maj 2025

Hej.

denne lille ting iaften omhandler: shareware? 

det ved din bordfælle nok hvad er.

del oplysningen

Det er helt grønt derude

Og i èr helt rare herinde

Det er den sidste fællesspisning

Inden sommeren

Rammer os alle

 Dén har allerede slået mig ud til tælling

Jeg kunne godt tænke mig at sende dig.. ja dig! 

 Ind i varmen med et par ord

 Dem har jeg jo et lille lager af

Et lager ..der ér ren shareware

Det talte sprog

Og én app dertil.

Det viste sprog

Grimassen

Og deder lyde

Det hele ér ren shareware og

Du. Ja dig

Kunne ligeså godt stå her og have hatten på,

Og sige noget andet

 På din måde

Jeg er demokrat

Og jeg er humanist

Og jeg bakker op om rettigheder

Dét er en  mulighed

 For alle

At udfordre den enes eneret

At selv tage teten

Og sætte kursen efter lige nøjagtig dé stjerner

Der virker på en

Ligesom alle de andre gør

Alle bør høres

 Og jeg mener alle

Det er en ret

At kunne ytre sig

Der ér hensyn at tage

Larm og galeri tapper på menneskets overskud

Der ér forældre

Med deres børn

Og der ér der en lille elastik

men kun en lille én

Fred være med det

Og fred være med dig

Jeg ér landet der ,at jeg vist kun griner højt

Og lader de der er  helt oppe at ringe

Tale Højt

Det er et frit land

Jeg er demokrat

Du er velkommen

Det er jeg også

Verden er shareware

Og opmærksomhed kan vindes på ligeså mange måder som der er mennesker på jorden

Tak for denne sæson

 Vi ses

Tak for din tid

-sp

Fællesspisnings digt 8. maj 2025

“hej og godaften

 jeg vil ikke stjæle ret andet end den nødvendige tid i dag

for at tale ´noget om noget der er meget åbenbart.

åbne døre ..og åbne sind?

 espresso house havde en sentens på deres vinduer

 “vi kan ikke se ensomhed 

men vi kan tale om den”? 

hhhmm?

det er løgn

og det er ikke udtryk for noget der  minder om ægte omsorg

ikke efter min opfattelse.og det ér ..

CAREWashing 

for at profilere sig.

og det ér meget fint.

det er let .at gøre det 

ikke tage dét  ind

DET  er.

let og belejligt og meget bekvemt

vi KAN nemlig godt se alle de ensomme

og vi kan høre.dem / han / hende/ hen

 det er mennesket i et supermarked 

 og det er mennesket i bussen

 på gaden.

 alle vegne hvor vi er 

 er der folk der ér ensomme

det ér et faktum ,at det er noget der er meget synligt

der er mennesker der er så ensomme, at de ikke ønsker at være her

 men heller ikke her

 der er mennesker der skriger indeni

dét kan vi godt høre

men vi ér. ikke engang ligeglade. men faktisk indifferente ,og kerer os ikke om de folk

de er kun ét  faktum ‘blandt så  mange folk i mængden

de er væsener der er lette ,at overse 

og de er kun et blik væk.

vi burde  nok…

jég burde hvertfald skamme mig ,og tage mit lille liv op til revision

i en fart 

mit perfekte lille liv

dér står nemlig alle de folk 

derude

der ikke bare gerne vil lukkes ind

for at være med og ses og høres og mærkes

men gerne vil indgå i et fællesskab

som dette

de sidder ved siden af os

og så gerne vil os  

gerne vil sigselv

der hvor de er ikke bare muligt

men tiltrængt

som et imperativ

det ér nemt at overse og overhøre dem

de ensomme 

de ér nogengange så tæt på, at man KAN se dem, og såmænd også høre dem 

alene som de ér 

og det ér pinefuldt at stå og bare stå og tit må gå

som en der gerne vil det vi har¨og det vi er 

man kan faktisk mærke dem

det vil de gerne 

når de tør

lad os byde dem velkommen

inde i varmen

her som  der

lad os byde dem velkommen¨

 i vor midte og lad os give dem tid

lad os give dem plads 

og en omtanke

 til det de der mennesker ønsker

et kram

og et håndtryk

de ér ikke længere væk end, at de kan nåes

og dét helst i tide 

tak for den du gav mig”

-Simon Peter

Digt fra fællesSpisning 20. feb 2025

hmmmm?
er vi kun det vi er.?i evig jagt.
for at få vores obligatoriske 15 minutters berømthed?

dette er måske lidt svævende ..men her er vi så.
jeg prøver at ramme os,og ramme os ind
ind i det øjeblik vi har, og det øjeblik vi er.

kronologi:tidsbestemt forløb af hændelser
dvs ..at det er ting der sker i en rækkefølge.i tide.
men. hvorlænge ….er der ikke nogen der ved.
det kan kun evigheden vise.
så.

for kort tid.
for lang tid.
for lang tid siden…..
for lidt tid .
og for meget kort tid
og for meget af den

disse øjeblikke af evighed.der er os forundt.
der hvor vi er.
og der hvor vi går væk fra
for at lande igen
på livets kyst.

det er dender kronologi.
og det er dét der sker.
og det ér os der sker.
på den ene ,og de andre måder.

man kan være det hele..
bare man er det i rette tid.

herfra hvor vi står.
er det også muligt at være utidig
men også rettidig
vi mødes, når tiden er til det.
dét og kun det?
el er det også lidt tidsflipperi.`?

kan vi enes
og kan vi enes om at være enige.
på rette sted.
kan vi det
så ér vi nået frem i rette tid.

og der er såmænd også en mulighed for at være uenige. altså om noget
og om alting.
men at skulle skændes om deder sekunders plads
er noget jég ikke er interesseret i at spilde min tid på.

dét kan ske tidsnok.
og nu er min opbrugt.
i tide.

tak for din

-Digt af Simon Peter

Fællesspisnings digt 20. feb. 2025

Af Simon Peter.

aften der

 begreber…….

HAR et spædbarn – i alle aldre

 ret og pligt til noget? 

har de voksne?

 der ér standret 

 der er forret 

 og der er nødret.

der er op der er ned.

der er de der menneskerettigheder

og der  er retslige krav.

i en retsstat.

men ér det, med en ret og de krav til noget. 

noget man kan insistere på.`?

og måske lidt mere. end det der  falder sig for.

 èr man så lidt rethaverisk  el er man der uden for lands lov OG ret

ved denne insisteren

el er der kun de regler for udøven af de pligter der gælder ?

den plads.vi har ret til

 HAR man overhovedet ret til noget

 og er man pligtig 

ifht noget el  pligtig over for nogen

eller er der helt frit land

ifht det med at skulle noget ?

 er man lovpligt forpligtet til noget at all 

har et barn ret til noget el ér det sælgers marked?

har et barn pligt til andet end at være det og KUN det

 kun i en tilstand.

 overladt til nåden fra de mennesker der er udvalgt til at være forældre

er det den ret vi har

og er vi  kun pligtige til indkassere den glæde der er ved at være til?

under de forhold

eller…

er det det der er os? 

pligt og ret

børn som voksne

du som jeg

tak for din tid.’