Skt. Hans digt 23. juni 2026

Godaften og velkommen

Jeg har fået lov til at sige et par ord

Og jeg vil lægge ud med at benytte mig af en  andens..

Livet er en morgengave, sjælen er et pilgrimskor.           
Der står krokus i min have, der står øller på mit bord.       
Under himlen hænger lærken som et fjernt bevinget frø,  
for en lærke tænker hverken på at kæmpe eller dø…

TAK til Halfdan Rasmussen

Der ér mange ting at kunne rende rundt og være bange for

Det er hjerteskærende enkelt og meget forståeligt at man nogen gange mister modet og siger farvel til håbet

Men det er ikke anbefalelsesværdigt

Dét er det der også splitter os

Det er det der er, når der ikke er nogen kontakt

Jeg har lige været på folkemøde.

derovre i nærheden af Sverige

Dét var en oplevelse

Der var mange derovre

Det ér også en del her

Dette er også et folkemøde

Og i en by som Århus, foregår dét hele tiden

Der er altid noget at se på

Der er altid noget at relatere til

folk at betragte, og at læne sig op ad

Vi er måske ikke nødvendigvis i håndholdt situation deder 24/7

Men vi er i spytklats afstand fra folk hele tiden

Der ér håb

Det er der hvert eneste sekund der går

Du sidder lige ved siden af andre

Der er en mulighed for at række ud og sige hej

Der er en mulighed for at være en lærke

Det ér en mulighed for, at i det mindste være en der ikke tænker på, at hverken leve el dø

Det er muligt et lille øjeblik

Der ér håb

Vi er her

Jeg kan se dig

Jeg står lige for enden af en mikrofon

Og jeg kan synge

Det er dette lille øjeblik det drejer sig om

Dette lille håb

Det er kun lærkens tid lige nu

Når disse ord så ér sagt

Når dette lille stykke virkelighed er gået

Èr det så væk?

Behøver vi at glemme?

Kan man ikke godt gemme

Et lille pip

Det kan man hvert fald

Og i et hjerte er der plads til det tilsyneladende evige

og det uendelige

Der er plads i mit til dig og til dit

Der synges om med sværdet i hånd

Der synges om at bekæmpe med ånd

Der ér trælse ting til

ja 

Det ér svært at løbe fra

men det er heller ikke et løb det drejer sig om

Det drejer sig om livet

Det er det håb det hele drejer sig om

Det er punktet

Og det er her lige nu

Vi er her lige nu

Det er det eneste vi har og det er det eneste vi er

Lærker for himlens skyld

Det er en sct hans aften igen i år.

Det tager altid fusen på en

Og der er smukke damer herrer og sikkert også søde børn

Det er velkomment det hele

I er velkomne alle sammen

Jeg vil slutte af med en andens ord

 Livet er en dejlig gave, jorden er en herlig jord.

der er øller i min mave, der står krokus på mit bord.
Når reserverne skal stille for at splitte kloden ad
skriver jeg med kruspersille verdens mindste heltekvad.

Glædelig sct hans

Og tak for nu.

Af Simon Peter

ØMFEST 2026 info – Loppemarked 11. apr. kl. 10-15 – Havedag 12. apr. kl. 10-15

Vi er så heldige at vi igen i år kan afholde ØMFEST (9. maj kl. 12-23), så vi skal igen bruge hjælp fra mange frivillige. Så hvis du har tid og lyst, så læs mere her:
https://www.oemfest.dk/frivillig

Og det er så meget snart sidste chance for melde sig til OPEN CALL som talent til ØMFEST. Deadline er onsdag 1. april kl. 23:59.
https://forms.gle/Bt88mPHDf6tuvXFA6


Du kan stadigvæk nå at bestille din egen bod til vores fine loppemarked, skriv en mail til: loppebeboerhus@gmail.com


HAVEDAG – SØNDAG D. 12. APR. KL. 10-15

Vi hjælper hinanden med forårs klargøring både inde og ude. Fælles frokost kl. 12. Al hjælp er velkommen.


Digt fra fællesspisning d. 25 nov. 2025

Jul Jul Jul mm

Det er den vej det går

Den er god at gå på

Den vej

Synes jeg..

Der er noget jeg må have sagt

Og det kommer så her

Og – vanen tro- er det sagt: når jeg siger tak for din tid

 Jul jul jul og endnu mere jul

Der er så mange pakker at lukke op for og der er kun den aften

Eller?

Jèg havde en broder der mente at hver dag var en fest

Det mente han fuld skrue

Alle dage var juleaften og nytårsaften

Og alle dage var glædelige dage

Det var et standpunkt der var I hans liv

Det var hans liv

Det var det hele hans liv

Det er en sjov tanke

Det er på mange måder en rar tanke

Gaver hver dag

Lækker mad hver aften

Flæskesteg og risalamande

Slik og kakao med masser af flødeskum

Fyrværkeri uden ophør fra kl det ene øjeblik til det andet kl øjeblik

Det er da vidunderligt

Vi synger rundt om træet

Med hinanden i hånden

Hele tiden

Og så om igen

 Men

Der ér et vist stykke arbejde der skal gøres inden julen og nytåret og det hele kan ikke bare ske af sig selv

Og der ér deder pakker

Og det er med deder kostumer

Og det er med den der madlavning

Og det er med det hele.

Et stykke arbejde

Et stykke med sved på panden

For at nå derhen at vi kan sige glædelig højtid

Det er måske det  mest glædelige at vi skal skrælle et par kartofler mm

Sammen.

Det job

som også er et glædens stykke arbejde

For at kunne nå frem til sang og dans

Og for at vi kan pakke op

 Og skyde af

Rart at tænke på

Men

Mens vi knokler til fordel for os selv og for denne aften

Burde vi

Måske komme i hu at det at gøre klar til lidt mere liv med hinanden er en gave fra os selv

 Til os selv

Og at et godt nytår også indeholder

Lidt sved

Og en lille rift

 Og er et godt udført job

Og en brændt på- sovs

Der nu smager helt godt

Mad mellem mennesker og den der hund der også skal

Mærke at det er jul

Jobbet ér  også glæden og glæden kunne ramme os alle

Pakken kan åbnes af alle

Et job godt udført

Er en fest

I må få den bedste højtid ever

Glædelig den

Dejlig aften

Tak for din tid

Simon Peter

Digt fra fællesspisning d. 26. januar 2026

Godaften til  jer 

 Velkomne

Jeg har lidt at sige

Det er noget filosofisk

Det ér. som altid .slut når jeg siger : tak for din tid

Og uden meget andet sagt

 Lægger vi ud

Jeg siger tak til hr Halfdan Rasmussen

Her er noget om fællesskaber 

Og  noget om plads

Der er mange af slagsen

 Fællesskaber

Et af dem er her

Vi er mødt op for at spise sammen 

Og for at også nyde det gode selskab

Der er andre fællesskaber

Små som store

Gavnlige som ikke- Gavnlige

Det kunne se sådan ud

Men hvem er jeg at skulle dømme

Hvem er vi at skulle henvise noget el nogen 

 Til at være bedre

 El værre

End det vi er i Iaften

Eller i morgen

Hvor som helst el når som helst

Vi er ikke bedre

Vi er bare fanget her

 På en dejlig måde men

Fanget ja

 det ér nu meget godt

Jeg foretrækker hvertfald os

Fremfor nazister

Jeg foretrækker hvertfald os 

Fremfor kriminelle

Andre kriminelle

Men igen 

 Hvem er vi at dømme

Det kunne være at de kriminelle

 Har det ret godt sammen

I en form for fred og ro

Det ér vist et faktum at folk der står sammen  har det godt 

 I et os mod dem for os

Ganske normalt

Ganske i de samme former for rammer.  

 Som vores

Der ér mange form for  samvær

IKKE at jeg på nogen måde er venligst stemt overfor de der ismer

De der taler om at fjerne andre

Jeg går ind for at alle har lov til at være her

Men budskabet og de handlinger der følger

Er ikke velkomne hos mig

 At all

 Jèg er med i det fællesskab

Der taler om ligeværdighed

Demokrati og menneskerettigheder

Big time

Og jeg nægter at være med til at slå det princip 

Om det Demokrati

Ned 

Jeg er ret sikker på at vores bud på det med at være menneske og medborger ér det bedste bud 

 På at være sammen

I et fællesskab

Og fuck da fuld skrue, det gejl med at jøder er et væmmeligt folk ,muslimer også

 Og at de homoseksuelle er ditto

Det er en eksklusion

Og den støtter jeg ikke

Jeg er både glad for at der er de friheder der er 

Ytringsfrihed

Forsamlingsfrihed

Brevhemmeligheden

Og alt andet godt

 Og samtidigt er jeg dybt bekymret over at vi lader de kræfter der vil ødelægge det .være her 

 Som i at all

 Men igen 

Det demokrati vi er ér sådan indrettet, at vi giver de folk der er i mod det ytre sig og anholde det

Set fra deres synsvinkel

Er det vejen frem

Jeg betragter det så bare som et tilbageskridt

Og støtter mig til det fællesskab jeg er  en del af fuld skrue

Og siger tak for at måtte være med

Tak for din tid

Simon Peter

Fællesspisning 13. nov. kl. 18 – Valgaften 18. nov. kl. 19


Valgaften tirsdag d. 18. nov. kl. 20.

Kom og se valgresultaterne komme ind live sammen med dine naboer. En hyggelig aften i Beboernes Hus.


Vinsmagning 14. nov. kl. 19.30 *Sidste chance for tilmelding torsdag 6. nov.*

Det koster 150 kr. at deltage, skriv en mail til beboerneshus@gmail.com, skriv “Vinsmagning” + antal af deltagere. Så vil du modtage en mail fra os, med info omkring hvordan du betaler. Tilmeldingen er gyldig når vi har modtaget betaling. Deadline for tilmelding er d. 6. november.


Aarhus film 26. okt kl. 15 – Vælgermøde 30. okt. kl. 19.30

Helt ny begivenhed “Aarhus i gamle dage”, kom og se meget gamle kortfilm fra Smilets By.
Husk også det er nu på torsdag (k. 19.30) at der er forfatteraften og på fredag (kl. 17-20) at der er Live Fredags Jazz i beboerhuset!

Forfatteraften 23. okt. kl. 19.30 og Fredagsjazz 24. okt. kl. 17

Der er stadigvæk plads til deltagere til vores “Meditation for alle”, hver tirsdag kl. 16,30-17.15, det er drop-in (du møder bare op) og koster kun 50 kr. pr. gang!
https://beboerneshus.dk/faste-aktiviteter/meditation-for-alle/

Og holdene med “Dynamisk Hatha Yoga med Ida” mandage og onsdag kan også bruge lidt flere deltagere, læs mere her:
https://www.facebook.com/groups/2932695266968399/?ref=share

Næsten fællesspisning er 13. november, billetter kan købes hos Købmand Smedegaard fra 6. november fra kl. 16.

Digt fra fællesspisning d. 25. sep. 2025

Hej med jer

Endnu en aften i godt selskab

Jeg faldt over et begreb

Og fik et par tanker

Som jeg gerne dele med jer

 Og som altid lukker jeg med : et tak for din tid

Meritokrati

En styreform

 Hvor magten udøves af en intellektuel elite hvis medlemmer har opnået deres position i kraft af deres præstationer og intellekt og uddannelsesniveau

 Hmmm

 Der ér der ikke meget plads til en dårlig 9.kls afgangseksamen

Og dermed ikke plads til mig

Too bad

Jég købte den med det elitære

Og intellektet

Ligeså længe det virkede som noget der var opnåelig OG  attråværdigt

Noget der kunne lykkes

Men hey

Jeg faldt igennem🙃👍

Og er nu bare en der ér- som en ven kaldte mig- manden på gulvet

Deeeet er ikke det værste

Det er slet ikke så dumt 

Det er et godt sted at være

Vi er ikke så slemme

Os hernede

På gulvet

Vi holder tit ord

Og vi ér til at regne med

 ……Sålænge det ikke er 3degrads ligninger det drejer sig om

Dér må vi melde hus forbi…

Og dèt gælder det også når vi bliver adspurgt om

De der verber

 Og deder præpositioner

Og også om proportioner

 Det er faktisk meget enkelt med os

Bare det ér enkelt

Så er vi på

Bare det

Ikke  er noget vildere

End dette liv

Jèg kunne på den ene side nedgøre mig og mine fæller

Eller jeg kunne på den anden side ophøje os til guder

 Men. Der skal man nok have lidt mere tjek på de aramæiske .de latinske og de oldgræske  skrifter

Osv😅👍🙃

Jeg kunne tale i mange timer

Om det med det vidunderlige i at ikke skulle forholde sig til artikel nummer 5

 Eller for den sags skyld om det endnu mere vidunderlige i ikke at skulle tænke performance og korridorsnak

Som i ever

Men det ville tage tid bort fra det eneste jeg som det temmelig simple menneske Jeg er

Holder af

Synet af

 Lyden af

 Og samværet med jer

Mennesker

Det ér meget simpelt

For et lille menneske  som mig

Du behandler mig godt

 Jeg behandler dig godt.

Så enkelt er det

Inde i mit hovede og nede i mit hjerte

Mit personlige take på det Meritokratiske samfund er nok?

At det bliver for indviklet

Og dét har jeg det lidt stramt med

Så jeg yil hellere gentage noget jeg læste engang

 Ingen kan alt

 Alle kan noget

Sammen kan vi det hele

Så jeg vælger at tro at man ikke ignorerer en sød lille ignorant som mig

Og giver mig plads ved bordet

 Tak for din tid

– Af Simon Peter