Referat fra generalforsamling d. 12. marts

Ordinær generalforsamling i Beboerforeningen for Øgadekvarteret

Tid: Torsdag d. 12. marts 2026 kl. 19

Sted: Beboernes Hus, Livøsmøgen 40, 8000 Aarhus C

Antal til stede: 45 medlemmer

Dagsorden:

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Beretning
  3. Regnskab 2025 + budget 2026
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for 2 år. På valg Vibeke Skjøttgaard (modtager genvalg), Jeppe Guldager (modtager ikke genvalg)
  7. Valg af mindst 3 suppleanter for 1 år
  8. Valg af kritisk revisor for 2 år
  9. Valg af revisorsuppleant for 1 år
  10. Evt.

Jeppe Guldager bød velkommen i sin egenskab af formand.

Ad 1)

Vibeke Skjøttgaard blev valgt til dirigent og Poul Gregersen til referent.

Vibeke konstaterede, at generalforsamlingen var indkaldt i overensstemmelse med foreningens vedtægter.

Ad 2)

Suppleant i bestyrelsen Thomas Kruse gennemgik aktiviteterne i det forløbne år ved hjælp af de plakater, der havde annonceret aktiviteterne. Foreningen havde fastholdt sit høje aktivitetsniveau fra de foregående år med mere end 40 aktiviteter, blandt nye initiativer nævntes fredagsjazz arrangementer og ”Øgadernes Musikfestival”.

Formand Jeppe Guldager gennemgik i forlængelse heraf foreningens struktur og arbejdsgrupper. Bestyrelsesmedlemmer blev præsenteret og arbejdsgrupper gennemgået, ”mandagsbande” (vedligehold af bygning og udeareal), ”torsdagsbande” (facilitering af udlejning), biblioteksgruppe

(nyt initiativ med oprettelse af bibliotek i foyer på første sal), ”grønne Øgader” ( trafikregulering og udvikling af grønne tiltag i kvarteret).

Bestyrelsesmedlem Allan Jensen supplerede med kommentar om den vellykkede musikfestival og fortalte, at den bliver gentage i maj i år, idet finansieringen er ved at være på plads.

Kasserer Bente Gregersen gennemgik de mange faste aktiviteter i brugen af huset, nørkleklub, læseklub, dartklub, salsadans, capoeira (brasiliansk kampsport/dans/akrobatik), ”hopning  for kvinder”,  den konstante brug af husets musiklokale o.m.a.

Jeppe Guldager supplerede med præsentation af foreningens/Beboerhusets nye hjemmeside med nyt brugervenligt bookingsystem til udlejning af lokaler og ladcykler. Han kunne fortælle, at ladcyklerne har været booket 4000 gange i løbet af året, og at de især har været brugt til kortere ture, indkøb strandture o. lign. Han gennemgik også det kedelige forløb om tyveriet af ladcyklerne, og fremhævede, at de altid skulle være låst ikke blot med ”Bastalåsen”, men også med kædelåsen.

Endelig blev det noteret, at det har været en stor succes med livestreaming af folkeuniversitetets naturvidenskabelige foredrag i Søauditorierne, en aktivitet, der starter op igen, når foredragene fortsætter.

Undervejs kom diskussionen i forsamlingen også til at dreje sig om, at foreningens måske har et generationsproblem, at der blandt aktivister er en overrepræsentation af +60-årige. Der blev spurgt ind til, om foreningen gør nok for at fange yngre kræfter ind, om den er for selvtilstrækkelig, og om den kan virke for lukket. Der var synspunkter fremme om, at det også kunne skyldes den individcentrerede tidsånd, som har været på fremmarch en række år. Hvorom alting er, så var forsamlingen enige om, at foreningen både skal tilbyde arrangementer, der favner bredt, og arrangementer, der henvender sig til specielle målgrupper som f.eks. nytilflyttere.

Ad 3)

Foreningens kasserer, Bente Gregersen beklagede at måtte meddele, at regnskabet ikke var blevet færdigt til generalforsamlingen. Det skyldtes, at personen, der gennem de sidste mange år har stået for professionel bogføring og revision af regnskabet, blev ramt af pludselig sygdom og døde før han kunne færdiggøre regnskabet. Det blev derfor overdraget til firmaet Fink Revision at gøre regnskabet færdigt. Der var dog så kort tid til det, så de kun kunne levere et udkast, som kom på mail et kvarter før generalforsamlingens start. Da det blot var et udkast, var det behæftet med flere uklarheder, som ville gøre en diskussion meningsløs. Kassereren fremlagde derfor nøgletallene mundtligt, støttet af udskrifter fra banken. Hun kunne konstatere, at foreningen er godt rustet med en formue på mere end 700.000,00 kr. Når regnskabet er færdigt og gennemgået og godkendt af foreningens kritiske revisorer, vil det blive forlagt bestyrelsen til godkendelse og vil derefter være tilgængeligt for alle medlemmer i papirform i Beboerhuset. Generalforsamlingen accepterede, at dette var en rimelig fremgangsmåde, situationen taget i betragtning. Endelig vedtagelse kunne så ske på næste ordinære generalforsamling.

Budget for 2026 blev af samme årsager heller ikke fremlagt, men forsamlingen tilsagde tiltro til, at foreningen også i 2026 ville blive kørt økonomisk forsvarligt.

Ad 4)

Forsamlingen besluttede at fastholde kontingentet på 100 kr. om året pr person.

Ad 5)

Der var ikke indkommet forslag.

Ad 6)

Vibeke Skjøttgaard, blev genvalgt. Marie Maier blev nyvalgt til bestyrelsen, som herefter består af Bente Gregersen, Allan Jensen, Marie Maier, Vibeke Skjøttgaard og Dorthe Wolff.

Ad 7)

Flg. Suppleanter blev valgt: Simon Peder Bendsen, Mogens Fiil, Peter Frank, Ina Hansen, Mads Katholm, Thomas Kruse, Anni Mathiesen, Lisbeth Nielsen, Gunner Pedersen, Søren Redsted, Michael Sølvstad.

Efter valgene blev Jeppe Guldager takket for sit store arbejde i bestyrelsen.

Ad 8)

Ib Andersen blev genvalgt.

Ad 9)

Marianne Glien blev genvalgt.

Ad 10)

Blev til almindelig hyggesnak som dog også indbefattede flere forslag til bestyrelsen om tiltag i det kommende år, f.eks. ”brainstormingsmøde”.

Herefter ophævede dirigenten mødet og takkede for talelyst og orden.

Referatet kan hentes/downloads som Word dokument her: https://beboerneshus.dk/wp-content/uploads/2026/04/Ordinaer-generalforsamling-i-Beboerforeningen-for-Oegadekvarteret-2026-1.docx

Generalforsamling 12. marts kl. 19 – Forårskoncert 14. marts. kl. 19.30 – Fællesspisning 19. marts kl. 18


Forårskoncert 14. marts kl. 19.30

Kom til årets forårskoncert, med lokale bands og musikere.

ØGADERNES STJERNER
Silvio & Petito: “Musica latina autentica”
Søren Lund: “One man Wonder, the Loop-Master”
Hello Moto: “Frisk Fyrig Forårs Rock’n’Roll
Fambly Ghost: “Original og nyskabende Rock”
Spring Convergence: “Jam. Kom og før dig frem.
Dans foråret ind til inspirerende playliste.”


Referat fra generalforsamlingen 13. marts

ORDINÆR GENERALFORSAMLING I BEBOERFORENINGEN FOR ØGADEKVARTERET

Tid: Torsdag den 13. marts kl. 19, 2025

Sted: Beboernes Hus, Livøsmøgen 41, 8000 Aarhus C

Til Stede: 40 medlemmer + Bogføringen Ydun ved Hans-Jørgen Jensen-Wettlaufer

Dagsorden:

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Beretning
  3. Regnskab 2024 + budget 2025
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer for 2 år. På valg Allan Jensen, Bente Gregersen, Jonna Nielsen.
  7. Valg af mindst 3 suppleanter for 1 år
  8. Valg af 1 kritisk revisor for 2 år
  9. Valg af 1 revisorsuppleant for 1 år
  10. Evt.

Bente Gregersen bød på bestyrelsens vegne velkommen

Ad 1) Vibeke Skjøttgaard blev valgt til dirigent og Poul Gregersen til referent. Vibeke konstaterede, at generalforsamlingen var indkaldt i overensstemmelse med foreningens vedtægter.

Ad 2) Bestyrelsessuppleant Thomas Kruse gennemgik årets gang i foreningen ved hjælp af de plakater, der havde annonceret aktiviteterne. Specielt fremhævede han de altid velbesøgte fællesspisninger, som han så som et kraftcentrum for udvekslingen af ideer og meninger blandt beboerne i kvarteret. Ellers konstaterede han, at vi havde fortsat de traditionelle aktiviteter som forfatteraftner, kvartersvandringer, havedage, koncerter, loppemarkeder, sommerfest, børnekunstuge, lanternefest, Skt. Hansaften, julemarked m.m.

Bestyrelsesmedlem Allan Jensen præsenterede bestyrelsesmedlemmerne og deres arbejdsområder: økonomi, lokaleudlejning, IT, kommunikation, og han gennemgik foreningens arbejdsgrupper,  ”Mandagsbanden”, som mødes hver mandag fra kl. 10 -14 og vedligeholder hus og have, ”byggebanden”, som har afsluttet byggeri af skur og hjælper mandagsbanden med dens opgaver, ”Nøddelundsgruppen”, som arbejder med udviklingen af ”Nøddelunden” som grøn oase og aktivitetsområde, ”Torsdagsbanden”, som forbereder weekendens udlejninger og viser interesserede rundt. Som nyt initiativ nævnte han, at de naturvidenskabelige foredrag fra Søauditorierne på Aarhus Universitet nu livestreames og kan ses og høres i Beboerhuset, endelig fremhævede han, at der for øjeblikket arbejdes på at skabe en musikfestival for unge uprøvede talenter, et initiativ, der har fået stor opbakning, og som sponseres bl.a. af North Side Festival og af Nordeafonden. Et tiltag, som ses som en mulighed for at styrke ungdommens engagement i Beboerforeningen.

Det blev diskuteret, om de mange udlejninger er i vejen for foreningens egne arrangementer, og om man skal kunne booke 1 år ud i fremtiden. Det blev overladt til bestyrelsen, at tænke over dette.

Beretningen og bestyrelsen modtog ros fra forsamlingen, og beretningen blev enstemmigt vedtaget.

Ad 3) Kasserer Bente Gregersen gennemgik regnskabet, som viste et mindre underskud på 11.480,71 kr. Et underskud, som er genereret at store udgifter til vedligehold af ladcykler, momsregistrering og lønudgifter til husmand, som til sammen har kostet foreningen 158.842 kr. Kassereren anså derfor resultatet som tilfredsstillende, fordi foreningen stadig er ganske velpolstret økonomisk. Hans-Jørgen fra Bogføringen Ydun forklarede, at momsreglerne for foreninger er sådan, at man altid skal svare af udgående moms, men at man ikke altid kan trække indgående moms fra, derfor er momsregistreringen en økonomisk belastning. Forsamlingen tog dette ad notam, og det diskuteredes så, om foreningen skulle beholde ladcyklerne, når de nu havde kostet 28.000,00 kr. i vedligehold. Det forekom at være et vældigt plus for foreningen at have dette tilbud, men måske var det trods alt for dyrt. Forsamlingen overlod det til bestyrelsen at arbejde videre med dette, som under alle omstændigheder skal aftales med ”Norsgades Gadelav”, som er medejere af cyklerne.

Der blev også spurgt til økonomien vedr. jubilæumsbogen. Svaret var, at for nærværende er økonomien i nogenlunde balance, således at salg fremover giver overskud.

Herefter blev regnskabet og budgettet enstemmigt godkendt.

Ad 4) Bestyrelsen foreslog fastholdelse på 100 kr. årligt. Der blev en del debat, hvor det både blev fremhævet, at man burde hæve det til 125 kr., og at det for nogle var for meget. Der skulle måske være mulighed for husstandsmedlemskab. Endelig var der en (filosofisk) debat om, hvor vidt man overhovedet skulle betale kontingent til en forening. Forsamlingen endte med at vedtage at fortsætte med kontingent på 100,00 kr. om året, men at bestyrelsen skulle overveje de fremsatte synspunkter i forsamlingen.

Ad 5) Der var ingen indkomne forslag.

Ad 6) Jonna Nielsen modtog ikke genvalg og blev takket for sit mangeårige bestyrelsesarbejde. Allan og Bente blev genvalgt med akklamation. Bestyrelsen består herefter af Jeppe Guldager, Allan Jensen, Vibeke Skjøttgaard og Bente Gregersen. Bestyrelsen vil på førstkommende bestyrelsesmøde drøfte muligheden for at inddrage en suppleant i bestyrelsen.

Ad 7) Anni Mathiesen, Jonna Nielsen, Gunner Petersen, Lisbeth Nielsen, Dorte Wolff, Simon Peter Bendsen, Thomas Kruse, Michael Sølvstad, Mogens Fiil, Ina Hansen, Søren Redsted blev valgt.

Ad 8) Inger Nielsen blev valgt.

Ad 9) Marianne Glien blev valgt

Ad 10) Forsamlingens talelyst var udtømt;

så dirigenten takkede for god ro og orden.

Poul Gregersen, referent                                               Vibeke Skjøttgaard, dirigent

Word dokument til download

DAGSORDEN TIL GENERALFORSAMLING I BEBOERFORENINGEN FOR ØGADEKVARTERET

TORSDAG DEN 14. MARTS 2024 KL. 19

I BEBOERNES HUS, LIVØSMØGEN 40, 8000 AARHUS C.

  1. Valg af dirigent og referent
  2. Beretning
  3. Regnskab 2023 + budget 2024
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer for 2 år.
    På valg: Vibeke Skjøttgaard & Jeppe Guldager
  7. Valg af mindst 3 suppleanter
  8. Valg af 1 kritisk revisor
  9. Valg af 1 revisorsuppleant
  10. Evt.                       

Med venlig hilsen

Bestyrelsen